Witaminki witaminki, dla chłopczyka i dziewczynki!

Jeść zdrowo – to przede wszystkim dostarczać sobie odpowiednie ilości witamin. Dziś o witaminie E, która jest o tyle ciekawa i ważna, że nasz organizm praktycznie sam jej nie wytwarza – musimy po prostu sobie ją zdobyć. Jakie są jednak jej najbogatsze źródła i kiedy wiadomo, że witaminy tej nam brakuje?

Nie bez powodu to właśnie witamina E jest najczęściej spotykanym składnikiem kremów i innych kosmetyków mających nam zapewnić młodość. Witamina ta, inaczej tokoferol, należy do związków magazynowych w organizmie (nie jest wydalana z moczem, jak tzw. witaminy rozpuszczalne w wodzie), w którym „przebywa” głównie w tkance tłuszczowej (ok. 20 mg) i w nadnerczach.

216432f605c7ab33f9ccb38709e98af2

Źródło: fitdietetyk.pl

Funkcje wit. E organizmie

Witamina E jest przede wszystkim świetnym przeciwutleniaczem: chroni całe ciało przed uszkodzeniami komórek wywoływanym przez wolne rodniki. Ma też swój udział w syntezie substancji przeciwkrzepliwych i przeciwdziała zakrzepom. Jest niezbędna do przekazywania sygnałów nerwowych, wspomaga pracę mózgu i wydolność mięśni. Pomaga nam ostrzej widzieć. Co jeszcze? U kobiet ułatwia zajście w ciążę i jest współodpowiedzialna za prawidłowy rozwój płodu, zaś u panów pomaga w produkcji nasienia. Jest nawet stosowana przy leczeniu niepłodności! Zaiste – witamina E to prawdziwa witamina – orkiestra! A ponieważ jest ona silnym przeciwutleniaczem, wielu specjalistów uważa, że regularnie dostarczana zmniejsza ryzyko zachorowania na raka – zwłaszcza wątroby oraz piersi. 

Objawy niedoboru

Poważny niedobór witaminy E występuje zwykle w przypadku zaburzeń wchłaniania tłuszczu i wśród osób z rzadkimi chorobami genetycznymi – zespołem Bassena-Kornzweiga i celiakią. Zdarza się jednak, że niedobór występuje też na skutek niewłaściwej diety i ma charakter mniej lub bardziej przejściowy. Po czym go rozpoznać? Oto niektóre typowe objawy:

  • ciągłe uczucie zmęczenia
  • rogowacenie i zbyt szybkie starzenie się skóry, skłonność do zmarszczek
  • uszkodzenie systemu nerwowego, problemy ze wzrokiem
  • szybkie męczenie się mięśni
  • problemy z zębami, kośćmi, wypadanie włosów
  • podatność na infekcje
  • powstawanie zmian trądzikowych.

Witamina E – gdzie ona się ukrywa?

Oto lista najczęściej spotykanych, łatwo dostępnych źródeł witaminy E. Pamiętaj, że nie ulega ona zniszczeniu podczas grillowania czy gotowania warzyw, nie musisz więc jeść tego wszystkiego na surowo :)

  •  Chleb i pieczywo pełnoziarniste, zboża, płatki – czyli to, co i tak je się niemal na co dzień. Ale kluczowe jest tu słowo „pełnoziarniste” – to nie może być pieczywo z białej maki!

37trb

  • Masło. Masło roślinne. O dziwo, masło ma wiele zalet dla zdrowia – na przykład zawiera tę właśnie witaminę.

2014_lipiec_tluszcze_w_diecie

Źródło: http://canpolbabies.com/
  • Witamina E jest powszechna w wielu produktach mięsno-nabiałowych, takich jak jaja, wątroba, ryby (
    halibut, sardynki, makrela) oraz podrobach – nerki, serca, mózg…
 21
  • Witamina E występuje w wielu warzywach. Najwięcej jej jest w marchwi i brokułach – które zresztą wspaniale smakują razem.

gdfgdhrthth

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Źródło: biotechnologia.pl/
  • Idealnym źródłem witaminy E są również oleje roślinne, orzechy, dynia – a przede wszystkim słonecznik. Łuskany lub nie!

24

Oczywiście źródeł jest więcej – są nimi np. jeżyny, tłuste mleko, owoce morza. Chciałam jedynie podać przykłady tych najłatwiej dostępnych. A więcej bardziej naukowych informacji na temat samej witaminy E znajdziecie np. tutaj.

Zostaw odpowiedź